~Pembaca Setia~

*~Dari Lubuk Hati Penulis~*

Assalammualaikum semua!

blog ini AK hasilkan untuk mencoret karya-karya yang lahir dari hati AK khas untuk tatapan umum. AK masih bertatih dalam dunia penulisan ini, segala kelemahan AK harap dimaafkan. harap segala karya ini tidak akan ditiru dan diubah hakcipta kerana tolonglah hargai penat lelah dan jerih payah AK dalam menghasilkan karya-karya ini.

Pembaca semua sangat-sangat dialukan untuk memberi sebarang komen dan pandangan yang menbina. Diharap dengan adanya blog ini dapatlah kita berkongsi pendapat seterusnya membantu AK memperbaiki diri dalam arena penulisan ini...dan tolong doakan semoga impian AK untuk membukukan karya dan novel AK akan terlaksana... InsyaAllah... amin...
Terima kasih...

Penuh rasa Cinta,

~Aliesha Kirana~

Wednesday, July 21, 2010

Novel : Kalimah Cinta Bab 4

Aku berjalan perlahan di koridor, hati ini tidak henti memikirkan Iman dan temannya yang baru kukenali semalam. Ada kesedihan yang kian bertamu dalam hati namun kucuba untuk membuang setiap kesedihan itu dengan meyakinkan hatiku bahawa aku telah redha atas takdir ini.

“Ila!” laungan dari jauh itu buat aku tersedar dari lamunan dan segera berpaling. Safwan sedang menghampiriku dengan pantas. Aku melemparkan senyuman padanya dan segera menghentikan langkah.
“Wan…” aku menyapanya saat dia berhenti di hadapanku dalam keadaan termengah-mengah. Beberapa orang pelajar mula memenuhi koridor memandangkan bunyi loceng yang menandakan sesi persekolahan hari itu berakhir baru saja berbunyi. Safwan segera memandangku dan tersenyum.

“Ila dah nak balik ke?” soal Safwan pantas.
“Ya, hari ni Ila rasa penat sedikit. Ingat nak balik awal je hari ni.” Aku menjelaskan pada Safwan. Memang aku rasa penat sejak akhir-akhir ni, apatah lagi bila memikirkan tentang Iman, otakku rasa berselirat dan tak tentu arah. Aku merasakan aku perlu mencari ketenangan seperti berehat di rumah.
“Oh, Wan baru nak ajak Ila makan tengah hari. Nampaknya tak boleh la ek?” Safwan memandangku dengan penuh rasa kecewa. Mungkin mengharapkan simpati dariku supaya aku bersetuju dengan ajakannya.

“Maaf ye Wan, hari ni memang tak boleh, tapi lain kali Ila janji, Ila keluar makan dengan Wan, ok?” aku cuba menyejukkan hatinya.
“Eh takpe-takpe. Cuma Ila tu… Ila ok ke? Wan tengok Ila macam pucat je, selalu nampak letih je.” Safwan meluahkan kerisauannya.
Aku tersenyum mendengar luahan Safwan. Aku tahu Safwan pasti sedar akan perubahanku akhir-akhir ini kerana selama ini memang dia mengambil berat tentang diriku.
“Ila okey, jangan risau. Cuma hari ni banyak kerja sikit, itu yang penat tu.”
“Hmm, betul ni?” Safwan meminta kepastian. Aku mengangguk perlahan seraya tersenyum.
“Kalau macam tu tak apalah. Ila baliklah dulu, esok kita jumpa ya,” lembut suara Safwan berbicara.
Aku memandang wajah itu perlahan, sayu kerana tak mampu membalas cinta insan sebaik itu. Aku akan cuba mencintaimu, bisik hati kecilku seolah-olah Safwan mampu mendengarnya.

“Ila balik dulu ya.” Aku meminta izin. Safwan mengangguk perlahan.
Baru saja aku mahu berpaling, Puan Roslina, pengetua sekolah itu menegur kami.
“Amboi merpati dua sejoli ni, kalau dah jumpa, tak pandang orang lain dah. Cikgu Wan, tak boleh berenggang lansung dengan Cikgu Ila nampak.” Safwan tersenyum mendengar usikan Puan Roslina itu, aku tertunduk malu.

“Kalau dah suka tu, masuk jelah meminang.” Puan Roslina tersenyum sinis.
“Itulah Puan, saya nak masuk meminang, Cikgu Ila tak bagi,” aku merenung tajam pada Safwan saat mendengar kata-katanya, geram dengan usikan itu.
Safwan cuma tersengih memandangku.
“Cikgu Ila janganlah jual mahal sangat. Nanti terlepas Cikgu Safwan ni, rugi besar,” Puan Roslina tersenyum penuh makna.
“Ada-ada sajalah puan ni,” aku tersenyum tawar. Kurang enak dengan usikan itu. Safwan pasti senang mendengarnya kerana itulah yang dia harapkan selama ini, tapi aku masih belum mampu membuka pintu hatiku untuknya.

“Oh ya, saya sebenarnya nak tanya Cikgu Wan, tentang persiapan hari gotong-royong yang akan diadakan hujung minggu ni. Ada apa-apa masalah ke?”
“Oh, tentang itu puan tak perlu khuatir, saya sudah pastikan yang persiapan berjalan dengan lancar.” Safwan membalas dengan yakin.
“Kalau begitu, legalah hati saya, saya bergerak dululah ya,” pinta Puan Roslina, sebelum membawa langkahnya.

Safwan masih tersenyum dari tadi, gembira bukan kepalang. Aku memandangnya tajam.
“Suka sungguh Wan ek?” ucapku dalam nada geram. Safwan tersengih.
“Dah memang betul, Wan nak meminang, Ila yang tak izinkan, nanti Ila yang terlepas orang sebaik Wan tau.”
“Amboi, masuk bakul angkat sendiri nampak. Malas layan Wan, Ila balik dulu la, Assalammualaikum.” Aku terus berlalu meninggalkan Safwan terpinga.
------------------------------------------------------------------------------------

Aku memerhatikan pelajar-pelajarku yang sedang asyik mengemas kelas sambil bersembang antara mereka. Aku bingkas pula ke laman hadapan kelas dan memerhatikan pula pelajar yang lain sedang asyik menanam pokok hiasan dan mencabut rumput. Aku turut sama menolong mereka mencabut rumput yang berceracak memenuhi laman itu. Seronok juga sesekali bersama pelajar melaksanakan aktiviti sedemikian, selain mencantikkan persekitaran, hubungan antara pelajar dan guru dapat dieratkan.
“Cikgu! Cikgu Ila!” aku segera berpaling dan bangun. Dua orang pelajar perempuan kelihatan tergopoh-gapah menghampiriku.

“Cikgu!” mereka berhenti di hadapanku sambil cuba mengumpul nafas semula.
“Ada apa kamu berdua ni? kalut sangat cikgu tengok.”
“Cikgu, ada orang cari cikgu. Dia tunggu kat dataran perhimpunan,” seorang dari mereka bersuara.
“Eh, siapa pulak cari cikgu masa-masa ni?” aku kehairanan.
Pelajar-pelajar itu menggelengkan kepalanya.
“Entah la cikgu, tadi kami tengah kutip sampah kat dataran perhimpunan, lepas tu ada sorang abang ni tegur, dia cakap nak cari Cikgu Ila. Sebab tu kami datang cari cikgu ni. Cepatlah cikgu.”
“Hmm, ye lah, cikgu pergi sekarang.”
“Jangan tak pergi cikgu, hensem giler abang tu… hehe… cair kami tengok.” Pelajar-pelajar itu ketawa.
“Ish, ada-ada sajalah kamu berdua ni. Dah pergi sambung kerja.”

Aku segera melangkah ke dataran perhimpunan, saat menghampiri kawasan itu, aku perhatikan ramai pelajar yang sudah mengerumuni, bagaikan ada pesta sedang berlansung.
“Ish, kamu semua buat apa kat sini? Pergi sambung kerja masing-masing,” aku berusaha meleraikan pelajar yang berduyun. Entah pesta apa yang sedang terjadi agaknya, takkanlah ada pelajar yang bergaduh, takkanlah ada shuffle dance pulak ni, hatiku ligat meneka sambil meleraikan mereka.
Di hujung dataran, sebuah kereta Mitsubishi Lancer berwarna putih elok terparkir. Seorang jejaka sedang bersandar pada kereta itu dalam arah membelakangiku.

“Cikgu, abang hensem tu la cari cikgu, pakwe cikgu ek?” salah seorang pelajar yang memanggilku di kelas tadi muncul entah dari mana.
“Cikgu, siapa dia cikgu?” ada suara lain pula bertanya dari belakang.
“Pandai cikgu pilih kan, kenalkan la abang tu pada kami” satu suara pula menyampuk. Aku cuma menggeleng. Dah jadi histeria dah budak-budak ni, bisik hatiku.
“Sudah-sudah, pergi buat kerja masing-masing!” Aku mengarah dengan nada sedikit keras, rimas melayan karenah mereka. Suaraku itu membuatkan jejaka itu berpaling padaku.
Iman! Aku terkesima. Iman tersenyum padaku lantas perlahan menghampiri. Para pelajar yang berhimpun sudah menyambung kerja masing-masing tapi aku pasti mata mereka pasti tak lepas dari memandang ke arah kami.
Debaran dadaku kian kencang saat Iman betul-betul berdiri di hadapanku.
“Assalammualaikum Cikgu Ila.”

Suka? =)

5 comments:

  1. pandailah AK selit unsur-unsur suspens..keep up the good work!

    ReplyDelete
  2. ske sngat ...tpi entry nie skit jer...

    ReplyDelete
  3. Kadang kadang saya rasa baik terima wan tu je.

    ReplyDelete

Dah habis baca tu, rajin-rajinlah tinggalkan komen eh! boleh jugak AK perbaiki penulisan AK. heheeheh. Terima Kasih!

Goodreads!

Aliesha Kirana's books on Goodreads
Love You Mr. Arrogant Love You Mr. Arrogant
reviews: 4
ratings: 15 (avg rating 3.80)

~Kepantasan Menaip~

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

Lintas Lansung dari Penulisan2u