~Pembaca Setia~

*~Dari Lubuk Hati Penulis~*

Assalammualaikum semua!

blog ini AK hasilkan untuk mencoret karya-karya yang lahir dari hati AK khas untuk tatapan umum. AK masih bertatih dalam dunia penulisan ini, segala kelemahan AK harap dimaafkan. harap segala karya ini tidak akan ditiru dan diubah hakcipta kerana tolonglah hargai penat lelah dan jerih payah AK dalam menghasilkan karya-karya ini.

Pembaca semua sangat-sangat dialukan untuk memberi sebarang komen dan pandangan yang menbina. Diharap dengan adanya blog ini dapatlah kita berkongsi pendapat seterusnya membantu AK memperbaiki diri dalam arena penulisan ini...dan tolong doakan semoga impian AK untuk membukukan karya dan novel AK akan terlaksana... InsyaAllah... amin...
Terima kasih...

Penuh rasa Cinta,

~Aliesha Kirana~

Saturday, August 14, 2010

Cerpen : Ahlan Ya Ramadhan!

 
 
        Qurratu’ain tiba di perkarangan masjid tua itu saat azan sedang berkumandang di corong radio, tidak sempat dia sampai ke kampung sebelum waktu berbuka kerana tersekat di dalam traffic jam di bandar sebentar tadi. Segera dia menghentikan keretanya di tempat parkir, mengambil air kotak dan kurma yang dibawanya sebagai bekalan lantas membaca doa berbuka puasa. Kurma dalam genggamannya dijamah, air kotak itu dihirup penuh rasa nikmat.

       Usai menjamah sedikit bekalan itu, Qurratu’ain segera melangkah masuk ke dalam masjid. Alang-alang sudah berhenti di masjid itu untuk berbuka, elok juga dia bersolat Maghrib terus kerana perjalanannya untuk pulang ke kampung masih agak jauh. Saat menapak ke koridor, Qurratu’ain terpandang seorang pemuda yang sedang duduk di koridor itu sambil meneguk air mineral di dalam botol. Tiada bekalan lain yang ada di sisi pemuda tersebut. Perlahan Qurratu’ain menghulurkan kotak kurmanya pada pemuda itu, niat untuk bersedekah.

        Pemuda itu memandang Qurratu’ain sebelum tersenyum lantas tangannya segera mencapai tiga biji buah kurma.

       “Terima kasih saudari,” lembut tutur bicaranya namun wajahnya sudah kembali menunduk. Qurratu’ain terpana, sejuk matanya memandang seraut wajah itu dari dekat, wajahnya begitu mulus dan tenang.

        ‘Astaghfirullah hal azim,’ Qurratu’ain beristighfar dalam hati, tersedar keterlanjurannya lantas segera melangkah memasuki ruang solat wanita.

        Dalam ruang solat wanita itu, hanya ada tiga wanita lain, itupun sudah lanjut usianya. Mereka ada membawa bekalan masing-masing, berbuka di masjid itu barangkali namun Qurratu’ain tidak lupa untuk menghulurkan kurma buat mereka.

        Suara imam yang mengimamkan solat Maghrib itu begitu mesra di telinga Qurratu’ain, dia yakin suara itu adalah suara pemuda tadi kerana baru saja mendengar suara pemuda itu sebentar tadi. Suara pemuda itu tenang, hingga membuatkan Qurratu’ain merasa begitu khusyuk dalam solatnya, terasa dirinya dapat menghayati setiap bait yang dituturkan pemuda itu hingga hampir menitis air matanya, terasa dirinya begitu dekat dengan Allah.

        Selesai solat sunat selepas Maghrib, Qurratu’ain segera membawa langkahnya, ingin segera pulang ke kampung sebelum malam kian pekat namun sempat lagi dia mengerling, sekadar mahu melihat masjid itu sekali lagi, dari jauh Qurratu’ain lihat pemuda itu masih sedang khusyuk membaca Al-Quran di satu sudut di ruang solat itu.

        Hati Qurratu’ain terasa bergetar. Ada satu perasaan aneh yang timbul pabila melihat pemuda itu membaca Al-Quran. Apa yang Qurratu’ain rasakan, dia sendiri tidak pasti namun dia sangat senang dengan perasaan itu. Perlahan dia melangkah ke keretanya walaupun dalam hati ada rasa untuk berlama di situ.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

       “Tok, jom la kita solat terawih kat masjid lama tu, kesian masjid tu, tak ramai orang. Lagipun dah lama tok tak solat kat masjid kan, asyik solat kat surau je.” Ajakan Qurratu’ain itu hanay dibalas dengan senyuman dari datuknya, dapat merasakan ada sesuatu di sebalik ajakan itu.

        “Atok dah biasa solat kat surau ni je, senang, dekat je dari rumah, masjid tu jauh, tak sanggup atok nak jalan kaki pergi sana.”

        “Ish atok ni, Ain bukan suruh atok jalan kaki, naik kereta Ain la... boleh la tok,” pujuk Qurratu’ain lagi. Dia sendiri tidak mengerti mengapa hatinya ingin sekali menjejakkan kaki ke masjid itu semula. Seperti ada sesuatu yang menantinya di situ.

         “A’ah, yelah, yelah, nanti malam kita solat terawih kat situ. Tapi atok pelik ni, kenapa Ain beria sangat nak ke masjid tu?”

         Ain tersengih mendengar soalan datuknya, bahunya diangkat tanda tidak tahu. Hatinya sendiri belum mengerti kenapa dia ingin sekali ke masjid itu semula.

         Beberapa bungkusan makanan yang di bawa dari rumah segera Qurratu’ain aturkan di atas meja di luar masjid itu, memang niatnya mahu sedekahkan makanan tersebut sebagai moreh.

        “Bawak apa tu nak?” soal seorang wanita dalam lingkungan 50-an tapi masih kelihatan cantik berseri.

         “Owh, saya bawak bihun goreng dan puding buah, makcik. Nanti lepas terawih jemputlah makan.”

         “Wah bagusnya. Anak masak sendiri ke?”
        
          Qurratu’ain tersenyum. Memang sejak petang tadi dia berusaha menyiapkan juadah tersebut untuk santapan moreh di masjid itu.

        “Pandailah anak memasak ya. Susah nak jumpa perempuan pandai masak zaman sekarang ni.”

        “Tak adalah makcik, sikit-sikit tu bolehlah.”

        “Anak ni dari mana?”

        “Saya dari Kuala Lumpur makcik, datang sini nak jenguk datuk saya kat Kampung Rumbia tu, nak rasa sambut awal Ramadhan di kampung.”

        “Oh orang Kuala Lumpur rupanya, tapi gaya tak macam orang Kuala Lumpur pun, sopan je, lemah lembut.” Pujian itu buat Qurratu’ain tersipu malu.

       “Anak makcik pun kerja kat Kuala Lumpur, tapi balik kejap bercuti di kampung. Dia bekerja sebagai Pegawai Hal Ehwal Islam di Jabatan Agama Islam. Anak kerja apa pula?”

        “Saya seorang cikgu, makcik.”

       “Oh, patutlah anak ni nampak lain, tak macam orang-orang Kuala Lumpur yang biasa makcik jumpa.”

       “Makcik duduk Kuala Lumpur jugak ke?”

       “Ya, makcik duduk dengan anak bujang makcik tu la. Suami makcik dah tak ada, anak makcik pun seorang saja, makcik balik kampung pun sebab anak makcik nak jenguk masjid ni, dulu suami makcik ialah imam masjid ni, jadi anak makcik selalu nak singgah masjid ni , sebab masjid ni mengingatkan dia pada ayahnya.”

      Qurratu’ain mengangguk perlahan. Azan Isyak berkumandang saat itu, membuatkan perbualan itu terhenti setakat itu, Qurratu’ain segera mengambil langkah ke ruang solat untuk menunaikan solat Isyak dan seterusnya solat Terawih dan Witir.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Usai solat, Qurratu’ain mengemas almari telekung kerana melihat almari itu tidak tersusun. Dari balik tirai, dia ternampak kelibat lelaki yang sedang mengutip dan melipat sejadah. Ada getar dalam hatinya, Qurratu’ain yakin, itulah pemuda yang pernah dijumpainya dulu, dia tidak tahu bagaimana dia sebegitu yakin namun hatinya begitu pasti. Saat keluar dari ruang solat, Qurratu’ain melihat tetamu yang hadir ke masjid malam itu sudah menikmati juadah yang disediakan. Qurratu’ain rasa gembira apabila melihat juadah hidangannya disantap para tetamu, mungkin inilah kegembiraan yang dirasa bila kita ikhlas bersedekah kerana Allah.

      “Sedaplah anak masak, ramai kawn makcik puji sedap,” makcik yang ditemuinya sebentar tadi menegurnya kembali.

       “Terima kasih makcik, makanlah lagi.”

       “Yelah, anak pun makanlah sama.”

        Qurratu’ain hanya mengangguk sambil tangannya mencedok hidangan ke dalam pinggan.

      “Eh Luthfi, meh sini nak, meh makan moreh ni, sedap ni.” Terdengar suara makcik itu memanggil seseorang bernama Luthfi.

        Qurratu’ain terkejut kerana saat dia mengalih pandangan, pemuda yang pernah dilihatnya dulu sedang mampir ke arah makcik tadi.

        “Anak ni yang buat, pandai dia masak,” puji makcik itu lagi sambil memandang Qurratu’ain. Pemuda yang bernama Luthfi itu segera memandang Qurratu’ain lantas tersenyum.

        Qurratu’ain terasa segan, segera dia berlalu ke meja makan yang tersedia. Tak sangka makcik tu ibunya, getus hati kecil Qurratu’ain. Debaran di dadanya saat Luthfi memandangnya sebentar tadi masih belum hilang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Sudah hampir seminggu Qurratu’ain di kampung, dan sepanjang minggu jugalah dia menjadi tetamu di masjid itu, terasa begitu tenang sekali berada di situ. Datuknya juga hanya mengikut kehendak Qurratu’ain untuk bersolat terawih di situ sepanjang dia berada di kampung.

         “Makcik, hari ni hari terakhir saya di kampung, esok saya dah nak kembali ke Kuala Lumpur.” Qurratu’ain memberitahu saat mahu pulang malam itu, ibu Luthfi lantas memeluk Qurratu’ain erat dan lama.

        “Nanti kita jumpa lagi ya nak, makcik tak tahu kenapa, makcik rasa sayang sangat kat kamu walaupun baru kenal.”

       Qurratu’ain tersenyum senang. “InsyaAllah makcik, saya pun senang sekali dapat kenal dengan makcik.” Qurratu’ain membalas pelukan itu dengan lebih erat. Luthfi yang berdiri di sebelah ibunya memandang Qurratu’ain lantas tersenyum. Qurratu’ain membalas senyuman itu walaupun getaran di dadanya kian memuncak.

       “Ini alamat rumah saya di Kuala Lumpur, kalau makcik ada masa, singgahlah ya,” ucap Qurratu’ain sambil menghulurkan sekeping kertas bertulis alamatnya.

     “Baiklah nak, InsyaAllah makcik pasti datang,” ibu Luthfi tersenyum.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

         “Atok, ada orang datang merisik Ain la... macam mana ni?” ujar Qurratu’ain gusar.

        “La baguslah macam tu, kamu tu memang dah patut kahwin,” terdengar gelak tawa datuknya di hujung talian.
       
         “Masalahnya atok, Ain tak kenal pun siapa lelaki tu, tak kenal hati budi dia, takkan Ain nak terima je.”
 
        “Ain... Ain... kan Ain yang berkenan sangat kat lelaki tu... dia dah datang merisik tu baguslah.”

        Qurratu’ain terdiam seketika. Sejak bila dia berkenan pada lelaki yang tidak dikenalinya itu? Hatinya tertanya.

       “Ain tak pernah kenal dia la atok, takkan Ain boleh berkenan kat dia pulak.”

       “Ok, ok. Siapa nama dia? Nama yang mereka beritahu masa merisik tu?” soal datuknya serius.

        “Hadi,” ucap Qurratu’ain pendek.
  
       “Bukan... bukan... nama penuh dia?”

      “Err, kejap Ain tanya ibu.”


        Saat rombongan merisik itu tiba, Qurratu’ain masih belum pulang dari kerja, jadi dia tidak pasti tentang nama penuh lelaki itu, ibunya ada memberitahu nama lelaki itu padanya namun kerana malas mahu memikirkan perkara tersebut, Qurratu’ain lansung tidak ambil pusing kata-kata ibunya yang menerangkan tentang lelaki itu.

       “Ibu, siapa nama lelaki yang datang merisik Ain tu?” jeri Qurratu’ain dari dalam bilik pada ibunya di luar.

          “Muhammad Luthfil Hadi!” balas ibunya pendek.

         “Muhammad Luthfil Hadi, itulah nama dia tok,” ucap Qurratu’ain semula tanpa ada perasaan.

         “Tu kan... takkan tak kenal lagi?” ucap datuknya sambil ketawa.

         Qurratu’ain terkesima. Luthfil Hadi, eh takkanlah dia, hatinya masih tidak pasti.

        “Atok, Ain tak faham la.” Qurratu’ain meminta penjelasan.

        “Ain kenalkan Luthfi yang selalu ada kat masjid jadi imam tu, dia tu la datang merisik Ain.”

         Qurratu’ain terkesima. Ya Allah, benarkah ini semua? Hatinya masih tidak mahu yakin.

         “Hari tu, mak dia ada datang jumpa atok bincang soal ni, atok cakap la suruh datang merisik terus Ain kat Kuala Lumpur tu... bijak tak atok?” derai tawa datuk Qurratu’ain kedengaran lagi.
   
        Qurratu’ain terdiam namun ada senyum yang terukir di bibirnya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Setahun kemudian...

           Luthfil Hadi merenung wajah Qurratu’ain, isterinya itu dalam-dalam.

         “Ain tahu, abang selalu perhatikan Ain tapi abang malu nak cakap apa-apa. Sejak kali pertama abang jumpa Ain, abang pasti Ain seorang perempuan yang baik, satu dalam sejuta untuk abang jumpa jodoh macam Ain. Abang bersyukur sangat Allah pertemukan abang dengan Ain. Kalau tidak kerana bulan Ramadhan yang mulia, pasti kita tak bertemu kan sayang?”

        Qurratu’ain menggangguk perlahan seraya tersenyum.

       “Petang nanti kita balik kampung sambut awal Ramadhan di sana ya? Abang nak jenguk masjid tempat pertemuan pertama kita dulu. Alhamdulillah abang bersyukur bertemu dengan jodoh abang di tempat yang mulia dan di bulan yang mulia.”

        “Terima kasih bang, sebab menerima Ain sebagai jodoh abang, Ain pun bersyukur sangat kerana mendapat suami sebaik abang, Ain tak sangka, insan yang Ain simpan perasaan dalam diam rupanya mempunyai perasaan yang sama dengan Ain.”

        Luthfi tersenyum pantas mengucup dahi isterinya dengan penuh rasa cinta.

“Ahlan Ya Ramadhan, terima kasih kerana menemukan aku dengan jodohku di bulan yang mulia ini. Semoga ikatan yang terjalin antara kami adalah atas cinta kami pada Ilahi. Perkukuhkanlah benteng-benteng iman kami dengan ketaatan kepadaMu dan bimbinglah kami ke jalan yang lurus yang membawa kami ke jalan yang diredhaiMu dalam kami melayar sinar kebahagiaan ini... amin~~~”
~Nur Qurratu’ain ~

Suka? =)

8 comments:

  1. ella..nm xleh blah..hihihii..walaupun bkn nm ain kan..ahaks~~

    ReplyDelete
  2. best nye kalau orang can hadi tuh wujud :)

    ReplyDelete
  3. nice..... simple & menarik..

    ReplyDelete
  4. citer y berbentuk islamik,cinta kerana agama bukan berlandaskan nafsu apa2 pun citer ni mmg best cara penyampaian citer ni mmg jelas dan menyampaikan mesej yang baik.

    ReplyDelete
  5. Agak hambar la sikit kak AK..apapun truskan usaha..sy akn tetap skong akak..

    ReplyDelete
  6. jikaadalah org seperti Muhammad luthfil hadi tu sekarang ni.. YA ALLAH!!! tolong lah jodohkan ku dengannya

    ReplyDelete

Dah habis baca tu, rajin-rajinlah tinggalkan komen eh! boleh jugak AK perbaiki penulisan AK. heheeheh. Terima Kasih!

Goodreads!

Aliesha Kirana's books on Goodreads
Love You Mr. Arrogant Love You Mr. Arrogant
reviews: 4
ratings: 15 (avg rating 3.80)

~Kepantasan Menaip~

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

Lintas Lansung dari Penulisan2u