~Pembaca Setia~

*~Dari Lubuk Hati Penulis~*

Assalammualaikum semua!

blog ini AK hasilkan untuk mencoret karya-karya yang lahir dari hati AK khas untuk tatapan umum. AK masih bertatih dalam dunia penulisan ini, segala kelemahan AK harap dimaafkan. harap segala karya ini tidak akan ditiru dan diubah hakcipta kerana tolonglah hargai penat lelah dan jerih payah AK dalam menghasilkan karya-karya ini.

Pembaca semua sangat-sangat dialukan untuk memberi sebarang komen dan pandangan yang menbina. Diharap dengan adanya blog ini dapatlah kita berkongsi pendapat seterusnya membantu AK memperbaiki diri dalam arena penulisan ini...dan tolong doakan semoga impian AK untuk membukukan karya dan novel AK akan terlaksana... InsyaAllah... amin...
Terima kasih...

Penuh rasa Cinta,

~Aliesha Kirana~

Wednesday, February 14, 2018

Novel Jodohku Jejaka Jelita bab 11



AKU memandang dia dengan mata mencerlung, tidak puas hati. Kalau naluri dia lain, buat apa dia nak kahwin dengan aku?
“Jadi awak cuma nak jadikan saya isteri atas kertas untuk awak tutup segala perilaku songsang awak tu? Macam tu?” aku menyoal dengan rasa bengang.
Andra tergelak. Okay, aku ada buat lawak ke tadi? Tak ada kan? Sikit punya serius soalan aku tadi, dia boleh bantai gelak. Cheesecake betul!
            “Tak, bukan macam tu. Awak dah salah faham.” Dia mengukir senyum.
            “Apa yang saya salah faham? Awak sendiri cakap naluri awak lain tadi kan?”
            Andra mengangguk.
“Okay, saya tak nafikan yang naluri saya lain sebab awak pun tahu, dari kecil saya lembut dan lebih bersifat keperempuanan. Saya memang lebih mudah tertarik dengan lelaki.” Dia tersengih.
Aku menjeling geram tengok muka tak bersalah dia tu. Jadi, sekarang dah kantoilah kan? Hesy!
“Tapi takkan orang macam saya ni tak ada peluang untuk berubah, Ayesha? Saya pun teringin nak ada kehidupan berumahtangga yang normal, ada isteri dan anak-anak yang boleh saya kongsi hidup saya sampai saya tua.” Wajah Andra berubah riak tiba-tiba membuatkan aku tergamam.
Aku menyandarkan badan di kerusi, cuba meleraikan ketegangan yang aku rasai sedari tadi. Cuba berfikir dengan lebih rasional.
“Kalau betul pun awak nak berubah dan berumahtangga, kenapa saya? Cari sajalah perempuan lain. Ramai lagi kan perempuan dekat luar sana.” Aku masih tidak puas hati tentang perkara itu walaupun jawapan dia tadi aku sudah mampu terima.
Andra terdiam lama, seolah memikirkan sesuatu. Jangan pulak dia bagi jawapan yang bukan-bukan, memang aku jentik jugak telinga dia dekat sini karang!
“Sebab selain mama dan emak, awak orang yang paling saya sayang.”
Mataku membulat dan lidahku kelu untuk membalas.
“Kita dah kenal dari kecil dan awak dah tahu perangai saya luar dan dalam. Saya selesa dengan awak, Ayesha.”
“Tapi itu bukan bermaksud awak sayang saya.” Aku laju membidas.
“Saya tak tahu nak yakinkan awak macam mana tapi walaupun saya kenal ramai perempuan, saya cuma boleh rasa suka dekat awak seorang saja. Saya tak pernah rasa perasaan ni dekat mana-mana perempuan tapi dengan awak, saya boleh rasa. Kalau ini bukan tanda sayang, saya tak tahu apa lagi ertinya semua ni, Ayesha.”
Aku terkedu mendengar kata-kata Andra. Aduh parah ni! Kenapa aku?
“Awak seorang saja yang pandang saya dan layan saya macam seorang lelaki selama ni, Ayesha. Mungkin naluri saya lain, tapi bila saya ada dengan awak, naluri saya jadi normal balik. Saya rasa yakin yang saya seorang lelaki bila saya bersama awak.” Andra menjelaskan lagi, seolah tahu persoalan yang sedang bermain di fikiran aku saat itu.
Aku menghela nafas yang mula terasa berat. Tak sangka begitu besar pengaruh aku kepada Andra.
Andra merapatkan tubuhnya ke meja, menghadap aku di hadapannya.
 “Saya nak berubah, Ayesha. Tapi saya takut naluri saya akan kembali ke asal balik kalau saya tak kahwin dengan awak. Awak nak bertanggungjawab ke kalau naluri saya songsang semula sebab awak tak nak terima lamaran saya?” dia menyoal lagi dengan serius, membuatkan aku semakin kehilangan kata.
Wajah Andra yang penuh pengharapan, aku pandang lama sebelum aku melepaskan keluhan maha berat.
“Bagi saya masa, Andra. Saya perlukan ruang untuk berfikir dan tenangkan diri. Tolong faham keadaan saya.” Aku memberikan jawapan akhirnya walau aku tahu itu bukan jawapan yang Andra mahukan saat itu.
Aku menghirup sehingga habis, latte panas yang dah tak berapa panas di dalam cawanku sebelum aku bangun meninggalkan Andra yang masih tunduk, terdiam memikir sendiri. Walaupun fikiranku tengah serabut, kopi yang mahal haruslah aku habiskan hingga titisan terakhir. Aku beli dengan duit kot! Heh!

AKU menghentikan kereta di hadapan rumah Dila yang masih kelihatan sunyi tidak berpenghuni. Jam di tangan aku belek semula, masih awal lagi. Pasti Dila belum pulang dari kerja. Tak apalah, tunggu sajalah sampai Dila muncul sebab aku pun sengaja tak nak mesej dia beritahu yang aku nak datang. Nak kasi surprise setelah lama aku tak jumpa dia.
Wajah Andra kembali bermain di ingatanku saat itu dan setiap bait kata-kata yang dia ungkapkan di kafe tadi kembali menghantui aku. Serius ke dia nak kahwin dengan aku? Hesy biar betul? Macam mana aku nak percaya perkara yang sama sekali tak pernah terlintas dalam fikiran aku ni? Apa jawapan yang aku nak bagi?
Kalau aku terima, sanggup ke aku nak kahwin dengan lelaki yang lagi lawa daripada aku tu? Tapi kalau aku tak terima, kalau dia kembali jadi songsang, itu dikira salah aku ke? Hesy serabutnya! Aku menggosok kepala yang berbalut tudung.  
Bunyi hon yang kedengaran membuatkan aku tersentak. Sebuah kereta di belakangku, masih membunyikan honnya. Sah kereta Dila sebab aku memang berhenti betul-betul di hadapan pagar rumah dia sampai dia tak boleh masuk ke dalam.
Aku menggerakkan keretaku ke hadapan sedikit sehingga sampai tahap kereta Dila boleh masuk ke dalam rumahnya sebelum aku keluar daripada kereta dan mendekati kereta Dila yang sudah masuk ke tempat parkir rumahnya.
Dila keluar daripada keretanya dan memandang aku dengan wajah terkejut sebelum dia menarik aku ke dalam pelukannya.
            “Ya Allah, lamanya tak jumpa kau. Kau sihat, Sha?” Dila menyoal dengan teruja sambil meleraikan pelukannya.
            “Alhamdulillah, aku sihat je beb. ” Aku tersenyum memandang Dila, sungguh aku rindu dengan dia. Geng yang sekepala dengan aku di pejabat, mesti dia sunyi bila aku dah berhenti kerja ni kan?

            “Dah, jom masuk. Kita sembang dekat dalam. Banyak sangat benda aku nak tanya kau ni.” Dila menarik aku ke dalam rumahnya tanpa sempat aku berkata apa lagi.

Suka? =)

No comments:

Post a Comment

Dah habis baca tu, rajin-rajinlah tinggalkan komen eh! boleh jugak AK perbaiki penulisan AK. heheeheh. Terima Kasih!

~Kepantasan Menaip~

Typing Test

Visit the Typing Test and try!