~Pembaca Setia~

*~Dari Lubuk Hati Penulis~*

Assalammualaikum semua!

blog ini AK hasilkan untuk mencoret karya-karya yang lahir dari hati AK khas untuk tatapan umum. AK masih bertatih dalam dunia penulisan ini, segala kelemahan AK harap dimaafkan. harap segala karya ini tidak akan ditiru dan diubah hakcipta kerana tolonglah hargai penat lelah dan jerih payah AK dalam menghasilkan karya-karya ini.

Pembaca semua sangat-sangat dialukan untuk memberi sebarang komen dan pandangan yang menbina. Diharap dengan adanya blog ini dapatlah kita berkongsi pendapat seterusnya membantu AK memperbaiki diri dalam arena penulisan ini...dan tolong doakan semoga impian AK untuk membukukan karya dan novel AK akan terlaksana... InsyaAllah... amin...
Terima kasih...

Penuh rasa Cinta,

~Aliesha Kirana~

Saturday, February 17, 2018

Novel Jodohku Jejaka Jelita bab 14



BANGLO mewah itu masih kelihatan sama seperti dulu, tak banyak benda yang berubah dan tetap terjaga, kemas dan bersih. Aunty Zahirah yang sedang duduk menghadap aku di atas sofa di ruang tamu ketika itu, tampak elegan seperti biasa.
            Sudah lama sepi menemani kami sejak aku datang ke banglo ini tadi, selepas menerima panggilan telefon daripada Aunty Zahirah yang meminta aku bertemu dengannya di rumahnya ini. Aku tahu tujuan Aunty Zahirah memanggilku kerana pasti Andra sudah memberitahu mamanya tentang niat kami untuk berumahtangga setelah aku memberikan persetujuan kepadanya tempoh hari. Namun sampai detik ini, Aunty Zahirah cuma merenungku lama sambil menghirup air teh di dalam cawannya.
            “Aunty dah dengar daripada mulut Rian, sekarang Aunty nak dengar daripada mulut Ayesha sendiri.” Aunty Zahirah bersuara tiba-tiba membuatkan hati aku terasa sedikit kecut. Dah macam menghadiri temuduga saja lagaknya.
            “Betul ke Ayesha nak kahwin dengan anak aunty? Ayesha tak menyesal ke?” soal Aunty Zahirah dengan dahinya yang berkerut.
            Aku menggumam. Menyesal? Belum jadi macam mana aku nak menyesal, tapi aku harap aku tak menyesal dengan keputusan aku ni. Insya-Allah!
            “Ya, betul aunty. Saya memang... nak kahwin dengan... Andra...” Gugup aku berbicara.
            Keluhan kedengaran daripada mulut Aunty Zahirah sebelum dia mendekati aku dan menarik tanganku ke dalam genggamannya.
            “Aunty bukan apa, Ayesha. Aunty tak kisah Ayesha jadi menantu aunty, malah aunty lagi suka. Tapi kenapa mesti Rian?”
            “Kenapa pulak tak boleh, aunty?” soal aku tanpa niat untuk kurang ajar, cuma sungguh aku tak mengerti.
            Aunty Zahirah melarikan pandangannya.
            “Rian... berbeza Ayesha. Dia tak macam Raian. Dia sangat berbeza daripada Raian. Aunty takut Ayesha menyesal nanti. Tolonglah pertimbangkan kembali keputusan Ayesha ni.” Aunty Zahirah bersuara seolah merayu.
            Aku renung wajah Aunty Zahirah yang kelihatan gusar sebelum tangannya aku elus lembut.
            “Insya-Allah saya tak menyesal, aunty. Aunty janganlah risau.” Aku senyum, memujuk hati Aunty Zahirah walau sejujurnya aku sendiri gusar, memikirkan masa depan yang tidak pasti.
            Aunty Zahirah cuma diam, dan aku tahu dia masih tidak bisa menerima hakikat itu.

“MAMA cakap apa dengan awak tadi? Mama halang kita kahwin ke?” Andra tiba-tiba duduk di sebelahku dan menyoal aku yang baru saja menarik nafas lega setelah melihat Aunty Zahirah yang macam dah reda dengan keputusan aku. Dia membawa dirinya ke atas tanpa berkata apa lagi sebaik melihat kelibat Andra masuk ke dalam rumah.
            Aku menoleh ke arah Andra dan menggeleng perlahan.
            “Taklah. Aunty tak halang pun.” Aku bersuara selembut mungkin, cuba menenangkan hati Andra.
‘Tapi aunty juga tak kata dia sokong,’ aku menyambung sendiri dalam hati.
“Alhamdulillah.” Andra mengukir senyum yang paling manis.
“Dah, tak payah nak seronok sangat. Awak nak kahwin cepat sangat kan? Banyak persiapan kita nak kena buat. Dah tak ada masa nak relaks-relaks ya.” Aku menjegilkan mata ke arahnya membuatkan Andra ketawa.
“Ya saya tahu. Awak jangan risau, insya-Allah saya akan lakukan persiapan sebaik mungkin. Janji awak kahwin saja dengan saya.”
Aku memandang wajah Andra yang masih penuh pengharapan.
“Iyalah, kan saya dah setuju.” Aku mencebik.
“Janji tau. Jangan tiba-tiba tak jadi pulak.”
“Yelah, saya tahulah Encik Andra Arrian oi! Saya ni bukan jenis yang tarik balik keputusan bila saya dah buat. Hergh!”
Andra ketawa lagi. Dia ni tiap benda aku cakap mesti dia nak ketawa. Aku pun tak tahu apa yang lucunya.
“Dah. Saya nak balik. Tak manis pulak kita duduk berduaan macam ni. Mama awak dah naik atas.” Aku bingkas bangun, menyedari kealpaan aku yang boleh bersantai dekat situ dengan dia.
“Iyalah, saya hantar awak ya.”
“Tak payah. Saya boleh drive sendiri. Tu alasan awak nak jumpa emak kan?” aku menuding jari ke arahnya, sengaja menuduh.
“Mana ada!” Dia angkat tangan macam pesalah diacu senapang.
Aku sekadar menjulingkan mata ke atas dan terus berlalu keluar ke keretaku yang diparkir di depan halaman banglo yang luas itu. Andra ikut mengekori langkahku sampai ke kereta.
“Dah. Pergilah masuk, saya balik dulu.” Aku bersuara sebaik membolos masuk ke dalam kereta.
Dia sekadar mengangguk.
Aku menghidupkan enjin kereta sebelum teringatkan sesuatu.
“Eh saya lupa nak tanya, Indra dah tahu ke pasal ni?” aku lekas menyoal sebelum sempat Andra melangkah pergi.
“Dah.” Pendek Andra membalas.
“Dia cakap apa?”
“Kenapa awak nak tahu?” Andra menyoal dengan muka tidak puas hati.
“Lah, saya nak tahulah. Dia terkejut ke, gembira ke, tak suka ke?”
“Dia okay je.”
“Oh... dia tak marah awak nak potong line dia untuk kahwin dulu?” keningku terjungkit. Yelah Indra yang bertunang dulu, tup-tup Andra buat keputusan nak kahwin dalam masa yang terdekat tanpa bertunang. Aku pun tak tahu kenapa Andra nak cepat-cepat sangat kahwin tapi aku pun dah bersetuju sebelum tahu hal ni. Nak buat macam mana, ikut jelah. Janji dia uruskan hal perkahwinan ni sebaiknya.
Andra menggeleng.
“Tak. Dia okay je. Lagipun dia terlalu sibuk untuk fikirkan hal perkahwinan dalam waktu terdekat ni jadi dia tak kisah kalau saya nak kahwin dulu.”
“Bagus kembar awak tu kan? Memahami.” Aku tersengih.
“Dah, jangan tanya lagi pasal dia.” Andra mencebik, membuatkan dahiku berkerut. Dah kenapa dia ni?
“Yelah, saya tak nak tanya apa dah. Awak tu ingat tau, saya nak majlis yang sederhana je. Tak mahu grand-grand macam majlis pertunangan Indra hari tu.” Aku memberikan amaran. Serius aku tak selesa dengan majlis mewah sebegitu, rasa membazir. Aku bukan lahir daripada keluarga yang senang jadi daripada kecil aku dididik untuk tak membazir.
“Ya, saya tahu. Awak jangan risau. Saya dah bincang semua dengan emak.”
“Yelah, saya balik dulu. Assalammualaikum.” Aku menjuihkan bibir sebelum menutup pintu kereta yang kubiar terbuka sedari tadi.
“Bawak kereta elok-elok. Waa’laikumussalam.” Andra melambai ke arahku dengan senyuman manis di bibirnya.

Haih, betul ke dia ni bakal jadi suami aku? Jejaka yang jelita kalah perempuan ni? Aku tak bermimpi kan? 

Suka? =)

No comments:

Post a Comment

Dah habis baca tu, rajin-rajinlah tinggalkan komen eh! boleh jugak AK perbaiki penulisan AK. heheeheh. Terima Kasih!

~Kepantasan Menaip~

Typing Test

Visit the Typing Test and try!