~Pembaca Setia~

*~Dari Lubuk Hati Penulis~*

Assalammualaikum semua!

blog ini AK hasilkan untuk mencoret karya-karya yang lahir dari hati AK khas untuk tatapan umum. AK masih bertatih dalam dunia penulisan ini, segala kelemahan AK harap dimaafkan. harap segala karya ini tidak akan ditiru dan diubah hakcipta kerana tolonglah hargai penat lelah dan jerih payah AK dalam menghasilkan karya-karya ini.

Pembaca semua sangat-sangat dialukan untuk memberi sebarang komen dan pandangan yang menbina. Diharap dengan adanya blog ini dapatlah kita berkongsi pendapat seterusnya membantu AK memperbaiki diri dalam arena penulisan ini...dan tolong doakan semoga impian AK untuk membukukan karya dan novel AK akan terlaksana... InsyaAllah... amin...
Terima kasih...

Penuh rasa Cinta,

~Aliesha Kirana~

Sunday, February 18, 2018

Novel Jodohku Jejaka Jelita bab 15



AKU terkesima memandang dua pasang busana pengantin yang tergantung di depan almariku saat itu. Satu busana berwarna putih susu kelihatan ringkas tetapi indah dengan kuntuman bunga merah jambu lembut manakala satu lagi busana berwarna biru firus pula sarat dengan manik dan hiasan namun tidak nampak serabut. Indah! Macam busana artis-artis kahwin tu, serius cantik sangat aku tak tipu.
            Aku tak mampu mengawal diri daripada membelek busana-busana itu bersama mulut yang tak henti memuji, mengagumi keindahan busana tersebut. Sungguh aku langsung tak terbayang apatah lagi nak impikan memakai baju pengantin sebegini. Cantik memang cantik tapi tak kena dengan prinsip aku yang tak suka membazir walaupun untuk perkahwinan sendiri. Busana-busana ni sah-sah mahal harganya kalau tengok pada material kain dan rekaannya. Bukan biasa-biasa beb!
“Emak, Andra ke hantar baju ni?” aku menyoal emak yang melintasi bilik aku ketika itu.
Emak menjenguk mukanya ke dalam bilikku, melihat busana-busana pengantin tersebut sebelum mengangguk selamba.
“Haah, dialah yang hantar.”
“Untuk siapa?” soal aku dengan dahi berkerut.
“Untuk kakak la, takkanlah untuk emak pulak. Bukan emak yang nak kahwin.” Emak mencebikkan bibirnya.
Aku menghela nafas. Memang Andra awal-awal lagi memberitahu yang dia yang akan sediakan busana pengantin untuk aku jadi aku tak perlu fikirkan bab itu. Masalahnya melampau kot baju dia bagi ni.
“Tapi kenapa over sangat baju ni? Mesti mahal. Tak sanggup kakak nak pakai baju mahal macam ni emak!”
“Emak tak nak masuk campur. Kalau kakak tak puas hati, bagitahu Andra sendiri.” Emak terus berlalu tanpa sempat aku berkata apa lagi.
Aku menghela nafas. Emak ni kalau pasal Andra, semua dia ikutkan saja sampaikan tak kisah Andra sediakan baju mewah macam ni dekat aku. Andra ni pun satu, aku tahulah dia tu daripada keluarga kaya tapi tak perlulah sampai membazir macam ni!
            Aku mengeluarkan telefon bimbitku sebelum mendail nombornya. Belum sempat bunyi deringan kedengaran, suara seseorang memberi salam sudah menerpa telingaku.
            “Kenapa awak bagi dekat saya baju pengantin tu?” aku menyoal usai menjawab salamnya.
            “Kan saya memang cakap saya nak sponsor baju pengantin kita.”
            “Ya saya tahu. Kalau boleh saya memang nak cari sendiri baju pengantin kita tapi awak berdegil nak sediakan. Masalahnya sekarang, bila saya bagi awak green light, awak melebih pulak ya. Dah banyak kali kan saya cakap, saya tak nak membazir, tak nak bermewah. Nak majlis yang simple je. Ini baju pengantin pun dah macam ni, segan saya nak pakai.”
            Andra ketawa dari sebelah sana.
            “Apa yang lawaknya? Saya serius ni!” Aku melenting, geram dengan sikapnya yang suka tidak ambil serius dengan kata-kata aku.
            “Saya tahu awak tak suka membazir, tapi percayalah tak mahal pun baju tu.”
            “Ah jangan nak tipulah. Walaupun saya tak pernah ada baju macam ni, tapi saya tak adalah buta fesyen sangat sampai tak tahu yang mana mahal yang mana murah.” Aku mendengus.
            “Okay-okay. Dengar sini, Ayesha Humaira.” Aku terdiam saat dia memanggil nama penuhku, terasa lunak saja didengar.
            “Saya nak awak anggap baju tu sebagai hadiah perkahwinan kita, sebab awak sudi terima saya sebagai suami awak.”
            “Mana aci macam tu.”
            “Awak, saya dah dengar cakap awak untuk buat majlis perkahwinan yang sederhana macam yang awak mahu, jadi saya nak awak dengar cakap saya pulak. Baju tu memang khas untuk awak jadi saya nak awak pakai masa majlis kita nanti. Boleh kan?” lembut dia memujuk aku membuatkan aku kembali memandang busana perkahwinan yang tergantung itu.
            “Okay. Tapi sekali ni saja tau. Jangan harap saya nak pakai dah baju ni lepas ni. Awak nak jual balik baju ni lepas ni, ikut awaklah.” Aku menjuihkan bibirku walau Andra tidak bisa melihatnya.
            “Ya, baiklah sayang.”
            Gulp! Seram dengar suara lembut dia panggil aku macam tu.
             “Nanti awak cubalah pakai ya. kalau ada apa yang tak kena, bagitahu saya cepat-cepat. Tapi saya rasa baju tu memang dah ikut saiz awak dah.”
            Aku mengangkat kening.
            “Macam mana awak tahu saiz saya ni? Awak scan saya ke?” soalku, ragu-ragu. Bahaya lelaki seorang ni.
            Andra tergelak.
            “Awak ingat saya ada kuasa superpower ke nak scan awak? Saya tanya emaklah.”
            “Okay saya patut dah boleh agak.” Aku cuba selindung kebodohan sendiri menyoal dia yang bukan-bukan. Memang sah-sahlah emak yang sogok segala maklumat pasal aku dekat dia. Hesy, dasar anak emak lebih daripada aku!

AKU memakai busana pengantin itu dan memandang refleksi diriku sendiri di dalam cermin. Memang saiz aku dan elok terletak tetapi tidaklah ketat mengikut bentuk tubuh. Rekaannya pun sesuai dengan jiwa aku yang tak sukakan baju yang terlalu menonjol. Just nice orang kata. Pandai Andra pilih, walaupun aku tak suka dia pilih baju yang mahal macam ni.
            Cantik sangat busana pengantin ni tapi betul ke lagi beberapa hari aku bakal jadi isteri orang? Yang lebih pelik lagi, bakal isteri Andra? Teman sepermainan aku sewaktu kecil dan lelaki yang lebih lembut daripada aku yang perempuan ni.
            Aku harap aku tak silap buat keputusan, disebabkan aku dah buat keputusan ni maka aku harapkan memang dialah yang terbaik untuk aku. Walau macam manapun perangai dia, aku kena terima sebab aku dah berjanji nak bersama dia seumur hidup aku.
            Okay kau boleh, Ayesha. Kau boleh bahagia, percayalah!

Bersambung...

-------

Assalammualaikum.

Ini adalah bab terakhir yang saya letak di sini. Untuk membaca kesudahan cerita ini, sila dapatkan novelnya yang sudah berada di pasaran ya.


Terima kasih di atas segala sokongan selama ini. 😘

Suka? =)

11 comments:

  1. SUKA. Tapi Tak Suka!!!! sebab pendek sangat. takdan puas baca akak buli andra

    ReplyDelete
  2. Takde sambungan lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sambungannya kena beli novelnya dear. Ada dekat kedai2 buku atau boleh beli online dr KARYASENI.

      Delete
  3. Replies
    1. Ada dear. Kalau tak ada aral, akak bertugas 28hb april ye. Dtg la 😄😄

      Delete
  4. Replies
    1. Sambungannya kena beli novelnya dear. Ada dekat kedai2 buku atau boleh beli online dr KARYASENI.

      Delete
  5. saya pun baru sahaja nak ceburi bidang penulisan, boleh datang ke https://novelroma.blogspot.my/ boleh support.. BTW cerita akk terbaik

    ReplyDelete

Dah habis baca tu, rajin-rajinlah tinggalkan komen eh! boleh jugak AK perbaiki penulisan AK. heheeheh. Terima Kasih!

~Kepantasan Menaip~

Typing Test

Visit the Typing Test and try!