~Pembaca Setia~

Ehem

Ehem

*~Dari Lubuk Hati Penulis~*

Assalammualaikum semua!

blog ini AK hasilkan untuk mencoret karya-karya yang lahir dari hati AK khas untuk tatapan umum. AK masih bertatih dalam dunia penulisan ini, segala kelemahan AK harap dimaafkan. harap segala karya ini tidak akan ditiru dan diubah hakcipta kerana tolonglah hargai penat lelah dan jerih payah AK dalam menghasilkan karya-karya ini.

Pembaca semua sangat-sangat dialukan untuk memberi sebarang komen dan pandangan yang menbina. Diharap dengan adanya blog ini dapatlah kita berkongsi pendapat seterusnya membantu AK memperbaiki diri dalam arena penulisan ini...dan tolong doakan semoga impian AK untuk membukukan karya dan novel AK akan terlaksana... InsyaAllah... amin...
Terima kasih...

Penuh rasa Cinta,

~Aliesha Kirana~

Thursday, November 3, 2011

Novel : Love You Mr. Arrogant! Bab 26


Zaara membatukan diri di dalam kereta Irham. Hatinya tertanya ke mana agaknya arah tujuan Irham tika itu. Sudah lebih sejam perjalanan namun tempat yang dituju masih belum bersua.
Irham diam tidak berkutik sedari tadi, langsung tidak ada rasa hendak bercerita atau berbual dengannya. Sudahlah radio pun tidak dipasang, sunyi sepi jadinya saat itu, yang kedengaran hanya bunyi deruan enjin. Hendak dibuka radio, Irham memang pantang kalau Zaara menyentuh sebarang benda di dalam keretanya itu, jadi Zaara cuma mampu termangu sedari tadi.
“Kita nak ke mana ni?” akhirnya Zaara menyoal, bosan menunggu.
Irham pandang wajah Zaara seketika sebelum fokus pada pemanduannya semula.
“Adalah.”
Zaara memeluk tubuh, geram bila soalannya tidak mendapat jawapan yang sewajarnya. Pandangannya dilempar ke luar, lebih baik melihat pemandangan di luar daripada menghadap Irham yang langsung tidak mahu melayannya.
Tidak lama kemudian, Zaara seakan mula mengenali lorong-lorong yang dilalui Irham. Mindanya mula dapat menangkap arah tujuan Irham saat itu, hatinya berbunga riang.
“Kita nak balik rumah saya ke ni?” Zaara menyoal dengan wajah teruja, senyuman mula terpamer di bibir.
Irham jeling Zaara seketika sebelum mengangguk.
“Yay! Seronoknya!” Zaara bersorak riang. Sudah lama tidak bertemu ayah dan ibunya, hati Zaara jadi tidak sabar, dipagut rindu yang teramat.
“Ish, kita datang sini nak mengurut, bukan nak holiday. Sedarlah sikit kaki kau tu tengah sakit.”
“Alah, kalau dapat balik rumah saya, kaki sakit pun dah tak ingat tau.”
Zaara tersengih, langsung tidak terkesan dengan kata-kata Irham.
 “Huh! Dasar orang kampung...”
“Huh! Apa kaitan pulak...” Zaara mencebik.
“Tapi kenapa awak tak bilang awal-awal yang awak nak bawa saya balik kampung? Saya tak bawa apa-apa langsung ni. Sehelai sepinggang aja.” Zaara menyambung.
“Tak apa, bukannya nak duduk lama pun. Esok kita balik la. Takkan kat kampung kau langsung tak ada baju kau.”
Irham menjeling ke arah Zaara sebelum memberikan tumpuan pada pemanduannya semula.
“Memang la. Tapi sekurang-kurangnya beritahu, boleh juga saya buat persediaan, bawa buah tangan ke...”
Irham tidak menjawab sebaliknya diam memerhati depan. Zaara mengeluh namun senyuman mula terukir di bibirnya. Hatinya rasa tidak sabar. Tidak sabar hendak menemui keluarganya yang amat dirindui.
---------------------------------------------------
Sebaik kereta mewah itu memasuki parkir rumah, kelihatan Hajah Amina keluar dan tercongok-congok memerhati gerangan insan yang berkunjung ke terataknya itu.
“Ibu! Assalammualaikum!” Zaara memanggil dengan penuh semangat.
“Waalaikumussalam. Zaara, anak ibu! Rindunya ibu rasa...” Hajah Amina menjawab salam dengan air mata yang bergenang, sebaik melihat anak gadis kesayangannya itu keluar dari kereta tersebut.
“Ibu!” Zaara berlari ke arah ibunya dengan keadaan terhencut-hencut seraya memeluk dengan seeratnya. Hilang sudah kerinduan yang begitu mencengkam di dalam dadanya selama ini.
“Kenapa dengan kaki anak ibu ni?” Hajah Amina bertanya dengan penuh kerisauan apabila melihat kaki Zaara berbalut, air matanya yang berlinang, dibiarkan saja.
“Tak ada apalah ibu. Sikit saja ni, Zaara rindu ibu.” Zaara memeluk ibunya erat, dia juga tidak dapat membendung air mata yang bertakung.
“Assalammualaikum ibu.” Irham menghampiri mereka lantas menyalami Hajah Amina.
“Ha Irham, kenapa dengan kaki Zaara ni? Kamu tak jaga anak ibu dengan baik ya?”
Irham tergamam apabila mendengar pertanyaan Hajah Amina itu, lidahnya terasa kelu.
“Bukan salah abang Irham la ibu. Zaara yang terjatuh tangga.” Zaara menjelaskan keadaan.
“Dahlah, masuklah dulu. Tak seronok kalau asyik berborak di luar saja.” Hajah Amina memimpin Zaara untuk masuk ke dalam.
Irham cuma diam tidak berganjak sambil memerhati sekeliling, ini kali pertama dia kembali selepas rasmi menjadi suami Zaara beberapa bulan lalu. Saat usai diijabkabul dulu dia cuma singgah di sana sebentar dan kembali ke rumah semula tanpa bermalam dan keadaan ketika itu juga kelam kabut jadi dia tidak sempat memerhati kawasan itu dengan tenang.
Rumah milik keluarga Zaara itu masih mengekalkan ciri melayu dengan separuh rumah diperbuat dari batu manakala sebahagiannya masih lagi dikekalkan binaan papan. Kawasan kampung itu pula kelihatan begitu mendamaikan walaupun dekat dengan kawasan bandar. Sawah yang menguning terbentang indah, memberikan satu pemandangan yang sangat indah di mata Irham.
Perlahan dia berjalan-jalan di luar dan merenung sawah padi yang terbentang di belakang rumah itu.
“Awak...” Zaara menjenguk dari dalam. “Masuklah..” ajaknya apabila menyedari Irham tidak mengekorinya di belakang.
“Err kejap...” Irham pantas berjalan masuk ke dalam rumah, enggan membiarkan Zaara perasan yang dirinya begitu asyik menikmati keindahan kampung Zaara.
“Hah! Mesti awak rasa kampung saya cantikkan?” Zaara berjaya menebak pemikiran Irham yang tidak mahu Zaara menyoalnya sebegitu.
“Ish mana ada!” Irham cepat membangkang.
“Eleh tak payah tipu. Saya tahu dah...” Zaara tersenyum sinis membuatkan Irham berjalan tanpa mempedulikan Zaara lagi, tidak mahu mengiyakan perkara yang benar itu.
--------------------------------------------------------
Sebaik hidangan teh dan sedikit kuih dihidangkan di atas meja, Hajah Amina segera duduk di sisi Zaara. Memerhati anaknya itu atas bawah.
“Dah kurus anak ibu ni. Kesian ibu tengok.” Hajah Amina mengusap kepala anaknya dengan perasaan rindu yang membuak-buak.
“Mana ada ibu, biasa ajelah Zaara rasa.”
“Err ayah mana, ibu?” Irham terasa sedikit kekok apabila membahasakan insan di hadapannya dengan panggilan ibu sementelah ini kali pertama dia berhadapan dengan mertuanya itu. Wajah tua itu tersenyum, menampakkan sedikit kedutan pada kelopak matanya.
“Ayah kamu ke surau tadi. Kejap lagi baliklah dia tu.”
“Assalammualaikum...” tiba-tiba suara garau itu kedengaran di dalam seisi rumah menyebabkan kesemua mereka berpaling ke arah datangnya suara itu.
“Hah! Panjang umur ayah kamu. Waalaikumussalam.” Hajah Amina segera berlalu mendapatkan suaminya yang berjalan menggunakan tongkat, tenaganya sudah berkurang dimamah usia tua.
“Dah lama sampai Zaara, Irham?” nada tegas yang keluar dari mulut ayahnya itu amat dirindui Zaara. Dia menggeleng seraya tersenyum pada ayahnya itu.
“Baru je ayah.”
“Kenapa dengan kaki kamu tu Zaara?”
 “Dia jatuh tangga ayah.” Irham pantas menjawab apabila wajah Zaara kelihatan segan hendak memberitahu.
“Macam mana boleh jadi macam tu pulak? Cuai sungguh kamu ni Zaara.”  Haji Zaidi menggeleng-geleng.
“Ala, abang, benda dah nak jadi.” Hajah Amina mempertahankan anak gadis tunggalnya itu.
“Lain kali hati-hati Zaara.”
“Baik ayah.”
“Kena urut ni, kalau tak, makin bengkak. Lambat sembuh.” Hajah Amina membelek-belek kaki Zaara yang berbalut.
“Kami balik ni nak cari tukang urutlah ibu. Zaara cakap Mak Esah tu boleh mengurut orang sakit.”
“Aah, Mak Esah. Nanti ibu cuba tanyakan dia...”
Zaara tersenyum pada Irham walaupun suaminya itu tidak memandangnya. Dia berasa sungguh terharu dengan keprihatinan Irham terhadapnya hari itu.
‘Bila dia ambil berat macam ni, nampak kacak la pulak.’ Zaara tersengih sendiri.

p/s : buat penghilang rindu semua. maaf sebab ambil masa yang lama untuk siapkan manuskrip LYMA ni. huhuhuh. AK cuba sedaya upaya AK. harap semua boleh bersabar ya! sayang semua!


Suka? =)

43 comments:

  1. BILA NAK D BUKUKAN ?

    ReplyDelete
  2. AK!!! rindu giler kot dgn irham n zaara... :)

    ReplyDelete
  3. x hilang rindu lg kat LYMA.... semoga AK diberi idea yg melimpah ruah n cpt siapkan citer ni, hehehhehe

    ReplyDelete
  4. terubat rindu kat LYMA... wlaupun pendek tp still puas... thankz AK... Tak sbr nk bace full version...

    ReplyDelete
  5. wah suka2 lamanya tak baca. thanks ye.

    ReplyDelete
  6. ala....x cukup nie kak AK....
    nk lagi!!!!!!!!!!!
    hehehe
    cepat2 ye kak Ak siapkn...hehehe
    (^__^)

    ReplyDelete
  7. Hhhhmmm..... Dh lama rasanya x dgr khabar pasal lyma ni... Terubat ckit rindu ni.... Irham so caring... Suka2!! Good job kak

    ReplyDelete
  8. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......... melting3....

    ReplyDelete
  9. wah , lama tak singgah sini !
    rindu la ~ ^^

    ReplyDelete
  10. karya yg bagus..tak sabar nak beli novel ni nanti..

    ReplyDelete
  11. xsbr nk tunggu kesudahan zaara n irham...mmg best...

    ReplyDelete
  12. alah...x sbar nak tunggu....cpat smbung..

    ReplyDelete
  13. bile nk kuow erk..??? rindu gler ngan LYMA..!!!

    ReplyDelete
  14. berbintang2 sy bg kt akak...:))

    ReplyDelete
  15. wow!!!!xsabar nk tggu mac nie...nak beli novell nie..tahniah AK.....

    ReplyDelete
  16. best best . i want this novel .!! :(

    ReplyDelete
  17. x lme lgi nk kuarkn novelni..hahaha..sye nk bli..

    ReplyDelete
  18. alaaa....nk lagi..hehhe

    ReplyDelete
  19. best cgt ;) ..luv tis novel so much .hehe ...kak AK cept la smbung .......

    ReplyDelete
  20. boleh tak sambung cerita ni.please..

    ReplyDelete
  21. boleh x smbung citer ni smpi hbis,,,nk g cari kat kedai lmbt lg,,,asik hbis jer kat kedai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh maaf adik... citer ni xleh disambung smpai abis, sbb dh terikat dgn kontrak penerbitan. apapun mmg kene baca dkt buku. maaf yer.

      Delete
  22. wah...! daebak lah! apa pun, gambatte lagi yer..!
    ~Kpop, Jpop, Tpop~ ^^

    ReplyDelete
  23. novel ni brapa ms yer??yang da publish kat blog ni pula da cover brapa ms?

    ReplyDelete
  24. novel ni kalau versi cetak 462 ms kalau xslah saya. haha. sy pun ingat2 lupa ni.

    yang cover kt blog ni smpai 190ms je. hehe

    ReplyDelete
  25. dah bace novel...en hubby pun bace gak...cam tak caye je...sambungla...versi special edition kat blog ni...

    ReplyDelete
  26. TUNGGU TETAP TUNGGU ...

    ReplyDelete
  27. novel ni jual di mana ye.

    ReplyDelete
  28. kak AK,boleh tak kalau nak download novel ni??pliss

    ReplyDelete
  29. ZILA - BRUNEI

    best sangat novel ne.. saya suka.

    ReplyDelete
  30. Suke la tngop cite ni kt tv3.. best.. n sy bace nii pom best.. best sngt.. tp xjumpe novel dye..emm.. xde smbungn ny k??

    ReplyDelete
  31. best lah cita ni esk baru leh baca novel ni

    ReplyDelete
  32. best lah cite ni esk baru leh baca novel ni

    ReplyDelete
  33. irham aka azlee khairi.... zaara aka zara zya...huhu...jgn lupa sambungan isnin ni 7 pm tv3

    ReplyDelete
  34. sye nak baca episod yg seterusnya ade ke x AK..??

    ReplyDelete
  35. ade smbung episod novel nie x AK..??

    ReplyDelete

Dah habis baca tu, rajin-rajinlah tinggalkan komen eh! boleh jugak AK perbaiki penulisan AK. heheeheh. Terima Kasih!

Goodreads!

Aliesha Kirana's books on Goodreads
Love You Mr. Arrogant Love You Mr. Arrogant
reviews: 4
ratings: 15 (avg rating 3.80)

~Kepantasan Menaip~

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

Lintas Lansung dari Penulisan2u